Vecka 37: 29 jan - 4 feb 2012

Vecka 37

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.


Barnet:
Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.


Egna anteckningar:

36+1

Ja nu jäklar var det länge sedan jag skrev.
Låg sjuk i förkylning hela förra veckan när jag hade tänkt masa mej till att skriva nån rad.

Vad händer i magen då. Full fart är det där inne, har känt av jätte mycket nere i bäckenet under förra veckan, å jag tänker inte på fogarna utan det har bökats å bökats. och ja det har resulterat att bäsen nu är fixerad, h-n har krypit ner långt men vanligt som det är med andra barnet är det lite lite rörligt. I.o.m det så känner jag fortfarande av mycket långt nere, kan vara riktigt obehagligt ibland.

Har även börjat känna av lite mol mitt i natten, men inget att lägga tyngd på, sker kanske 2ggr under en natt att jag känner av lite mensvärksliknande, men varar kanske bara 1min sen somnar jag glatt om så var det över :)

Magen är jätte hög fortfarande och det blir jätte jobbigt när jag får en samandragning och magen blir hård, då vet jag inte riktigt hur jag ska sitta för att magen ska få plats, haha
Men det är väl dags att den ska sjunka snart så jag överlever nog :)

Nästa besök är nästa Torsdag den 9/2 (v37+4)
Detta besök han jag inte med när jag väntade Max, fast då var det 2dagar senare i v37+6.
Jag kan gärna skippa detta besök denna gång också, men just nu känns det som jag går hela vägen ut.
jaja tiden visar :)






* * *
GLÖM INTE å lägga en GISSNING

Publicerat i ...:GRAVIDITETEN (#2:)..., 2012-01-30 / 23:24:27

  
Skrivet av: Madelene

Du måste ju uppdatera med gissningen jag lämnade, snart smäller der ;D

2012-01-31 / 19:16:39 ,   Bloggadress: http://maddeluttten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Din kommentar:

Trackback