Jäs söndag

Ja idag är det en jäsdag.
Igår var jag, mamma, Nettan, Helène å Anna-märta till Kista mässan på trädgård och rum. Super mysigt å massor att titta på å på tok för mycket fint :)
Jag kom hem typ 1000:- fattigare men det var det värt. Kom hem med en ny stekpanna, gelekulor i färgerna vit, lila, gul och genomskinliga. Tror dom hette crystal soil. Dom är små som frön först sen när man häller vatten på dom blir dom stora å gele aktiga. Tror dom först gjordes så man skulle slippa vattna sina blommor så ofta. Man blandade då ner dom med jorden i sina krukblommor. Men jag kommer ha mina för att ha dom i genomskinliga vaser eller för att dekorera nån krukväxt.
När vattent försvinner ur dom blir dom som innan och man kan förvara dom så

 
 
Verkar som man även kan ha dom i en skål med ett ljus i. Måste testas :)


Blev även en liggande liten vas och en glas skål med flyt skålar man har ljus i och glas kulor som flyter i vattnet. Vet inte riktigt vart jag ska ha den men jag borde hitta en bra plats någonstan tycker jag. Problemet är väl att jag måste ställa den på en bra plats där max inte når annars blir det väl vatten överallt :)

just ja sen fick jag med mej hem 9 "rötter". Japanska Underblomma ska den heta. 1 rot ger mellan 100-150 blommor och den blir 50-150cm hög. Det är olika färger på varje rot, det roliga med dom var att fjärilar älskar dessa blommor och pollinerar dom. Så när dom förflyttar sej från de olika färgerna blir det att nästa gång kommer blomman ha massa olika färger i sej. Tänkte trycka ner alla 9 rötterna här på baksidan i vårat jordland som jag inte vet vad jag ska göra med. Så nu ska det förhoppningsvis blir en liten äng av dessa blommor.
Så det ska bli väldigt kul å se hur det blir.
STORT plus är att det är en perenn vilket betyder att i upp till 6-7 år kommer jag få min äng.
Å man plockar lätt upp roten efter varje år om man vill flytta den. ME LIKE.


Såhär ser blommorna ut. Å de längst bak har blivigt bollinerad därför skifftar den i färg.
Vad tycker du?

-----------------------------

Idag har det som rubriken säger en jäsig dag.
Det blev lunch hos svärisarna då dom grävt fram en solgrop på baksidan så vi grillade korv.
Max njöt i solen med nya solglasögonen


bilden är lånad från farbror Andreas, hoppas han inte har något emot det.

Nu ska nog lilla jag ta en liten siesta. Är nog fortfarande helt slut efter gårdagens mässa. Inte lätt å hoppa runt på kryckor en hel dag. Mitt högra knä och häl är helt slut.

Ha det så gott sålänge
Publicerat i ...:ALLMÄNT:..., 2010-03-14 / 16:31:28

  
Skrivet av: Anonym

Åååå vilka härliga blommor....dom skulle vi haft här hemma sen. Får väl se om det ens blir nån trädgård här i år:)



Såna där gelékulor fick jag av mormor i nån ful vas, men jag slängde dom:)



Kram kram

2010-03-14 / 17:16:54 ,
Skrivet av: Frida

De var ju jag som skrev nyss :)

2010-03-14 / 17:18:05 ,   Bloggadress: http://fridaforsblom.blogg.se/
Skrivet av: Madelene

Ja jag försöker hela tiden tänka på det, men har ont ändå så tror inte att detta är foglossning, det känns helt annorlunda.. Förhoppningsvis är det som du säger :D Får höra med Kicki på onsdag, tycker att det är lite konstigt att hon inte känt efter hur bebben ligger än.. :p

2010-03-15 / 21:52:06 ,   Bloggadress: http://maddeluttten.blogg.se/
Skrivet av: Madelene

tack :) ja då bör hon ju kolla på mig på ons, nyfiken jag ju :D

2010-03-15 / 22:07:57 ,   Bloggadress: http://maddeluttten.blogg.se/
Skrivet av: Madelene

Strumpor hade jag inte en tanke på, tack för alla tips! :D



Vad tror du om kudde, fick en kommentar om att de inte finns kvar på bb längre för alla har blivit stulna :p är det något jag bör packa med tror du?



nu är bebben fixerad, i samma vecka som maxen fixerade sig har jag kollat upp ;D haha, jag älskar din blogg! :D

2010-03-17 / 22:55:18 ,   Bloggadress: http://maddeluttten.blogg.se/
Skrivet av: Madelene

så resonerade jag också! :) så jag skippar nog kudden helt enkelt!

ja det ilande känslan är borta, men i natt har jag inte sovit många timmar, har haft så galet ont! är säkert foglossning igen, fast mer fram än bak denna gång :(

2010-03-18 / 11:12:13 ,   Bloggadress: http://maddeluttten.blogg.se/
Skrivet av: Madelene

det är en gammal sak som jag fått av någon någon gång! :p tror inte att degkrokarna är med till den tyvärr :/

2010-03-29 / 23:06:25 ,   Bloggadress: http://maddeluttten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Din kommentar:

Trackback