forts. V.33

(2009-01-22)
Vecka 33+2

Lovade ju att skriva om vad vi gjorde på föräldra utb. igår. det var träff nr2 och vi gick igenom olika typer av smärtlindring under förlossningen. Ska se om jag kommer ihåg alla
- Andningen: Provar några andningsmetoder under träffarna.
- Massage: Kan ges via händer eller diverse hjälpmedel som massage av dusch stråle eller massage redskap
- Akupunktur: Tunna nålar som man sticker i huden på vissa speciella punkter. Vanligast är mitt på huvudet där det finns en punkt som gör att man kan slappna av. Svanken och ljumskarna mot smärta.
- Kvaddlar: Sprutar in sterilt vatten alldeles under huden så det ser ut som typ myggbett, ska göra smärtan lindrigare. Svider nå grymt precis när det sprutas in och varar i 15-20sec.
- Lustgas: Gas som gör en lite vimsig :) mängden kan variera mellen ca 50-70% lustgas och resten syre beroende på hur mycket man behöver.
- Rygg bedövning: Bedövning som sprutas in i ryggen. Gör att man blir typ bedövad kring magen, man undviker att bedöva nedre regionen då man helst ska känna när man ska krysta fatta jag det som. Biverkningar kan uppstå av stark huvudvärk som kan vara i upp till 2veckor efter förlossningen. Värkarna kan även stanna upp när man tar detta som gör att dom måste ge dropp för att sätta fart på förlossningen igen.  
- bad: Man kan få ta ett varmt bad innan själva förlossning arbetet börjar. Dock inte i ett för tidigt stadium när du är öppen för lite då det kan orsaka infektioner.

Tror jag fick med allt :/
Jag har väl inte tänkt använda nå av de större grejerna. Ett bad kan väl vara skönt sen kommer väl lustgasen vara ens bästa vän kan jag tänka mej. Tror jag ska klara det ändå utan de mer "allvarliga" grejena. Sånt som visar sej :)
man kanske inte är lika kaxig sen :)

Sen fick se en ctg aparat. En maskin som mäter hjärtljudet på bäsen och man ser hur långt det är mellan värkarna/sammandragningarna. Jag ställde upp som försökskanin på den. Var lite spännande. satt väl kanske i 15min eller nå. Hjärtslagen låg länge å varierade mellan 130-140slag/min sen mot slutet blev det full fart därinne så då låg hjärtslagen på allt mellan 130-160 :) När det var som mest fart på "Kulan" slutade vi. Såg vi även på kurvan att jag hade haft sammandragning med 10min emellan. Inget jag märkte så tydligt. man är ju så van nuförtiden att magen drar ihop sej helatiden.

Under tiden jag satt med ctg apparaten gick hon igenom kejsarsnitt, sugklocka etc. Tyvärr så hörde inte jag så mycket av det för det lät så mycket av ctg "makapären". :(

Nästa gång ska vi få se en film med några förlossningar på. Ska bli intressant tycker jag :) Undra vad Daniel kommer tycka om det :p haha

Innan föräldra utb. var jag till våran BM Astrid också, denna gång hade hon med sej en BM studerande.
Allt såg bra ut, suveräna värden hade jag :D
Hjärljudet låg på ca 148slag/min när dom kollade. Sf måttet hade ökat mycket tycker jag. hade ökat 2cm sen sist så nu ligger det på hela 34cm :) Men jag följer min kurva bra, kanske hade börjat gå lite lite lite uppåt nu, men det var ytterst lite.

Sen var det dags för det där jätte sköna med att köra ner händerna i magen :/. OCH denna gången skulle det göras två gånger eftersom den studerande och Astrid skulle kolla. Dom konstaterade då att "Kulan" nu har börjat hitta vägen ut och fixerat sej lite. Är väl därför jag börjat känna av så mycket i de nedre delarna.

Frågade även över de ilningarna jag har i ljumsken på höger sida och ja det var foglossning, så nu ska jag börja trippa fram, haha alltså inte ta stora steg, inte sitta med korsade ben, tänka på hur jag kliver i och ur bilen så jag inte vrider höfterna så mycket osv.
Pratade även lite om att hela tjej skaran i fam. Granath får för tidigt. jag är väl lite orolig över att jag ska följa deras fotspår. Astrid sa att gick jag bara till den 10feb så är hon nöjd, haha men helst skulle jag gå till iallafall 20feb.
Berättade då att jag har ju hela tiden sattsat på den 28feb å det tyckte hon lät som ett hemskt bra mål :D

Hej å hå, detta blev ett hemskt långt inlägg. Kul att du orkade läsa ända hit :)
Men nu ska jag vara tyst åsså får det bli sängen.
Tänkte jag skulle vakna i tid imorgon så jag kan ringa å fixa med faderskapet på lilla "Kulan" eftersom jag och Daniel inte är gifta måste vi meddela vem som är fadern. Och eftersom det inte är några som helst frågetecken på vem fadern är så kan man göra det innan änns "Kulan" är född :)

Näe förlåt NU ska jag inte skriva mer
GOOOOOD NATT!
Publicerat i ...:GRAVIDITETEN:..., 2009-01-22 / 23:19:43

  
Skrivet av: Frida

Du får skriva hur mycket och hur långt som helst, jag läser mer än gärna ändå:)

Kraaaam

2009-01-23 / 18:45:29 ,   Bloggadress: http://fridaforsblom.blogg.se/
Skrivet av: Frida

Ja fast vi var inte på IKEA, vi var faktiskt på stan för en gångs skull:) Hittade lite fynd oxå:)

Kraaam

2009-01-24 / 17:20:20 ,   Bloggadress: http://fridaforsblom.blogg.se/
Skrivet av: Maria

Ja, du ser... fogarna. Tänk va rätt tant Maria har s.



Jag hoppas den stannar inne ett tag till din "kula". Och vad det gäller bedövningen så tänker då jag gå på det tunga artelleriet. Ryggbedövning. Och hm.... min lär dem ju ha lagt för lågt för jag kände inte krystvärkarna. Tog bara i för att dem sa att jag skulle.



Lustgas hjälpte inte ett smack på mig. Jag blev snurrig av att tänka på att man skulle andas annorlunda i den än vad man skulle annars. In genom näsan och ut genom munnen var det enda jag hade i min hjärna. Så ska man vara så precis också och andas in innan värkarna kommer. Det var svårt.



Nålar är ju jag van med och såna hade jag. Men när det gör så där ont så kan jag inte påstå att dem hjälper direkt.



Badade gjorde jag också. Det var inte skönt. Kunde inte lägga mig i badet för det gjorde för ont så jag fick sitta. Och då blev man kall på överkroppen. Så T fick duscha mig med vatten på överkroppen hela tiden.



Näe, nu måste jag se hur det går i körslaget

2009-01-24 / 21:20:33 ,   Bloggadress: http://www.familjenlinden.se/wp
Skrivet av: Frida

Ja visst fyndade vi:) De brukar ju ofta kunna vara så att man inte är sugen eller inte har nå pengar eller liknande.

Ja du i dag gör vi inte så mycket. Jag har varit å tränant mina F-12 tjejer nyss, sen var jag å handlade lite mer rammel. Jag mötte ju er oxå såg jag. Var ni i Röste?

Kraaam

2009-01-25 / 14:38:36 ,   Bloggadress: http://fridaforsblom.blogg.se/
Skrivet av: Frida

Jo men de är ju sant. Lite kämpigare för mej som vill ha ett litet bröllop med så lite folk som möjligt. Kan man ju inte säga att dom hade:)

Jävligt smart av dom....nu fick dom ju sitt drömbröllop betalt.

Kraaam

2009-01-27 / 17:59:47 ,   Bloggadress: http://fridaforsblom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Din kommentar:

Trackback