Vaccinera eller inte vaccinera?

Jag och min sambo har ett tag nu "bråkat" över just denna fråga. Ska jag vaccinera mej mot svininfluensan eller inte?

Vad kommer just du göra???

Jag tänkte först inte alls på denna frågan, sen när det blev sagt att alla skulle få den grattis tänkte jag att ja jag kan väl ta den då. Men med vidare tanke och med disskusion med bl.a mamma och syster var jag helt ställd på att jag inte skulle ta sprutorna.
Daniel blev lite smått upprörd när jag sa att jag inte tänker ta sprutan "-KLART DU SKA TA VACCINET"

Det är så svårt. jag har ju inte tagit nå mot influenserna tidigar, varför ska jag ta det just nu. Varför spruta in ett medel som ska påverka mitt immunförsvar. Ja jag vet inte vad jag ska göra.

Läste nyss på denna sida
http://www.soultravel.se/2009/1015-vaccin/vaccin.shtml
och blev då mer övertygad på att jag inte ska ta det. Kommer man ångra sej?
Nu har jag även hört att vi unga som är fullt friska kan det räcka med en spruta istället för två. Men då kommer min tveka igen, JAG ÄR JU FULLT FRISK, varför reta kroppen?

Åhhh jag blir tokig på denna fråga.
Så jag frågar igen
Vad kommer just du göra? och av vilken anledning kommer ditt beslut?

Publicerat i ...:ALLMÄNT:..., 2009-10-16 / 16:16:39

  
Skrivet av: Lena

Vi kommer att vaccinera oss då våra små knappt har något immunförsvar men ändå är för liten för att få vaccinet själva, dom kommer dock att få ett annat "medel" som heter Synagis, jag skulle önska att hela befolkningen vaccinerar sig då vi inte kommer att kunna vistas ( dvs ganska isolerade i vinter ) med människor som inte är vaccinerade då du kan bära på viruset fast du inte behöver bli sjuk av det men kan föra det vidare till andra!

2009-10-16 / 17:08:30 ,   Bloggadress: http://lenakenny.blogspot.com
Skrivet av: Nina

åhh Elin ja är lika kluven som du...



men vilken härlig bild =D

2009-10-16 / 18:25:04 ,   Bloggadress: http://ninaihallbo.blogg.se/
Skrivet av: Sara

Jag köper mitt schampo & balsam på ICA, Elvital från LÓreal har jag. Funkar jätte bra mot mitt färgade håret. Färgen håller sig så fräsch länge, knappt att de tvättas ur alls, utan bara växer ut.



Jag ska INTE vaccinera mig. ALDRIG! Dels för att vaccinet innehåller kvicksilver, sen så får att jag är skiiiiiiiit rädd för nålar å sist blir jag sjuk så blir ja. Viktigt att man sköter hygienen. Spritar händerna fler ggr om dan. Speciellt om man har varit på stan eller handlat. Så nej, inge vaccin för mig.

2009-10-16 / 19:01:36 ,   Bloggadress: http://boddanslilla.blogg.se/
Skrivet av: Frida Granath

Ingen spruta för mig.... Gölins syster fick svinis men hon mår då bra. tror säkert att det är vi som inte sprutar in massa i onödan som klarar oss än då. Håll hygienen så klarar vi det. plus i kanten för dom på dagis som säger till barnen att tvätta händerna när dom kommer och spritar händerna, våra barn har vissat sig vara friskare sedan dom började med det, när svinis kom. Tack Svinis för dä. Säger det igen:NOPPE ingen spruta här inte.

2009-10-17 / 01:34:27 ,
Skrivet av: cissi

Vi ska ta vaccinet för att skydda Linn så gott det går som inte får vaccinera sig! Sen har jag 2 barn som jag vill finnas för resten av livet å inte dö tidigare i nån svininfluennsa som man får gratis vaccin för! Men man gör ju så klart som man vill, men man ska tänka på alla små barn som inte får ta vaccinet och om alla tog slapp dom bli jätte sjuka!

2009-10-17 / 07:47:03 ,   Bloggadress: http://cillaz.blogg.se/
Skrivet av: M a d d e l u t t e n

Vi ska vaccinera oss!

Från början så var jag emot det, men efter rådgörelse med min BM så kommer jag att ta den!

Min sambo har sagt ifrån början att han ska vaccinera sig.

Dessutom arbetar jag inom vården och om jag blir sjuk så finns risken att jag smittar andra som dessutom kan dö pga det..

2009-10-17 / 10:54:27 ,   Bloggadress: http://maddeluttten.blogg.se/
Skrivet av: Frida

Jag har ju sagt hela tiden att jag inte ska ta å nu när jag är gravid så har jag ju fått "förtur" efersom jag tillhör riskgruppen. Men vafan hur kul är de å spruta in en massa skit som man egentligen inte vad vad det är nu när man ör gravid då!?

Jag har ju redan varit dunderförkyld två gånger å än lever vi så:)

Så lite god hygien tror jag på!

Kram

2009-10-17 / 11:14:40 ,   Bloggadress: http://fridaforsblom.blogg.se/
Skrivet av: Anna

Jag kommer inte ta vaccinet, min enkla anledning är att jag inte kan vaccinera in yngsta pga allergi och så vill jag inte ta själv heller. Kanske låter konstigt men jag är lite som du där, vi är ju fullt friska så varför reta kroppen..? Jag har aldrig haft några problem med infuelsan heller aldrig varit riktigt sjuk ( om man inte räknar dom 2 dygnen jag hade vinterkräksjukan för 3 år sedan) Så NEJ inget vaccin för mig eller barnen tror inte maken tänker ta den heller. Sen så ska jag inte ut och jobba förns om tidigast 1 år och då är nog grissjukan borta :-) iof lite proaktik inom vården men NEJ.. jag tror på mitt eget immunförsvar.



Kramar

2009-10-17 / 14:16:52 ,   Bloggadress: http://www.familjenbrolin.se
Skrivet av: M a d d e l u t t e n

Svarar igen..

Min första tanke var nej, men efter besöket hos min barnmorska så ändrade jag mig och tanken var att jag skulle vaccinera mig imorgon eller på Tisdag. Antikropparna skulle föras över till barnet som på så vis också skulle vara skyddat vid födseln (barn under 6 månader får inte vaccineras).

Men nu har jag läst en massa otäck information på olika sidor.. Och jag vågar inte vaccinera mig imorgon! Alla jag pratat med ger olika svar, i alla forum står det olika information, många gravida i min omgivning vägrar vaccinera sig medans det för några andra är en självklarhet. Modersinstinkten gör att jag gör allt jag kan för att skydda vårt ofödda barn! Jag är jätte noga med vad jag äter och inte äter då mycket kan ge fosterskador.. Och så kommer nu detta, hur skyddar jag egentligen vårt ofödda barn bäst?! Hur resonerar ni?



Etylkvicksilver kan till och med vara farligare än metylkvicksilver och sönderfaller snabbt till oorganiskt kvicksilver, som effektivt skadar hjärnans celler, säger Maths Berlin. (Professorn emeritus i miljömedicin, Maths Berlin, som är en av världens ledande kvicksilverforskare och ordförande i Amalgamskadefondens vetenskapliga råd.)



När detta inträffar under hjärnans utveckling hos foster och barn kan kroniska skador uppstå med ett livslångt lidande som följd.



Foster hos gravida kan bl a drabbas av hjärnskador med autism och Damp/ADHD som följd. Också utvecklingen av hjärnan hos barn i åldern upp till tio år kan hämmas av etylkvicksilvret.



http://www.svininfluensan.com/content/forskarlarm-om-vaccin-mot-svininfluensa-foster-och-sp%C3%A4dbarn-kan-f%C3%A5-kroniska-skador

2009-10-18 / 20:14:26 ,   Bloggadress: http://maddeluttten.blogg.se/
Skrivet av: EliN

Svar till M a d d e l u t t e n...

Då du har skyddad blogg får jag svara här.

Hadde jag varit gravid hade jag inte tvekat på att inte vaccinerat mej. Just av den orsaken till att varför spruta in gift i kroppen när man är frisk, hade aldrig förlåtit mej om barnet blev sjuk pg.a det. Ser att du läst den länken jag länkade till här.

Bra hygien skulle jag sattsa på då. Köpa hand sprit som finns på apoteket och tvätta sej så ofta som möjligt.



Det är ju en svår sitts du sitter i, men jag trodde inte att gravida skulle få ta vaccinet, var det inte sagt så till en början? Måste ju vara isåfall av just den anledning som du skriver som sa att dom inte skulle ta det...

2009-10-18 / 21:23:11 ,   Bloggadress: http://elingranath.blogg.se/
Skrivet av: M a d d e l u t t e n

Ja jag har också fattat det som om att gravida inte skulle få vaccineras och blev så paff när barnmorskan sa att jag borde göra det! :/

Men nu har jag funderat och kännt efter och kommer ist använda handsprit, äta mycket A,C-vitamin, dricka vatten, sköta sömnen och se till att få mycket frisk luft!

Däremot är det många gravida som tycker att jag är egoistisk som inte vaccinerar mig, medans jag kan tycka motsattsen :/

2009-10-18 / 22:05:33 ,   Bloggadress: http://maddeluttten.blogg.se/
Skrivet av: Sara

Fick hem Dust It igår. Faaaan vad stor burkarna va!!! Eller inte :p Ytte pytte ju. Tur att man köpte två.

2009-10-20 / 07:06:20 ,   Bloggadress: http://boddanslilla.blogg.se/
Skrivet av: Elin

Vi ska absolut vaccinera oss för mig har det aldrigt vart så stora frågetecken runt det hela. Jag vill inte bli sjuk, jag vill skydda dem som inte kan ta sprutan. Jag har en son som är under 3 år så han kan inte ta och honom vill jag skydda. Jag har valt att mina barn vaccinerar sig enligt bvc ordinationer och det finns ju en anledning till varför vi gör det för att stora sjukdomar inte ska finnas runt oss. Skulle alla sluta ta dess sprutor så kommer sjukdomar som nästintill är utrotde att komma tillbaka. Ja där var lite av mina anledningar, jag har faktiskt inte läst på om alla olika tusen anledningar till varför man inte ska vaccinera sig, att det är kvicksilver gör mig ingen det är det i fisken jag äter också.

Lycka till med ditt val.

//Elin

2009-10-20 / 09:44:43 ,   Bloggadress: http://pylle-pylle.blogspot.com
Skrivet av: M a d d e l u t t e n

Ja det är fler som sagt det.. Riktigt häftigt faktiskt! =)

2009-10-20 / 12:07:26 ,   Bloggadress: http://maddeluttten.blogg.se/
Skrivet av: Frida

Haha, han säger att han är i samma vecka som mej, men han tycker att han ligger efter lite;)



Va snyggt du har donat med bloggen då! Jätte läckert!

2009-10-20 / 12:44:27 ,   Bloggadress: http://fridaforsblom.blogg.se/
Skrivet av: Jossan Lennartsson

Jag ska ta sprutan då mina syskonbarn har astma så vill jag ta de för att kunna umgås med dom..

2009-10-24 / 00:35:18 ,   Bloggadress: http://jossanlennartsson.blogg.se/
Skrivet av: Pernilla

Jag ska vaccinera mig eftersom jag har astma och dessutom ska jobba inom vården... Sen vill jag vara säker på att jag inte kan bära på viruset och smitta mina syskonbarn och mina kompisars barn.

2009-11-02 / 06:54:44 ,   Bloggadress: http://nillab.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Din kommentar:

Trackback